Pelan Bacaan – Jun 2021

Akulah cahaya bagi dunia

Akulah cahaya bagi dunia

Yesus berkata lagi kepada orang Farisi, “Akulah cahaya bagi dunia. Orang yang mengikut Aku tidak akan berjalan dalam kegelapan, tetapi beroleh cahaya yang memberikan hidup.”


YOHANES 8:12

Orang yang berjalan dalam kegelapan telah melihat cahaya yang sangat terang. Mereka tinggal dalam bayangan segelap maut, tetapi kini mereka disinari cahaya yang terang.


YESAYA 9:1

TUHAN adalah cahayaku dan penyelamatku; aku tidak akan takut kepada sesiapa pun. TUHAN melindungi aku daripada segala bahaya; aku tidak akan gentar.


MAZMUR 27:1

Allah yang berfirman, “Daripada kegelapan, cahaya akan bersinar.” Allah itu juga yang menyebabkan cahaya-Nya bersinar di dalam hati kami, sehingga kita dapat memahami kemuliaan Allah yang bersinar pada wajah Kristus.


2 KORINTUS 4:6

Tetapi jika Kristus hidup dalam diri kamu, Roh Allah mengurniakan hidup kepada kamu, walaupun badan kamu akan mati kerana dosa. Hal itu demikian kerana kamu sudah berbaik semula dengan Allah. Jika Roh Allah yang membangkitkan Kristus daripada kematian, hidup dalam diri kamu, Dia yang membangkitkan Kristus daripada kematian itu, juga akan menghidupkan badan kamu yang fana. Dia melakukannya dengan Roh-Nya yang hidup dalam diri kamu.


ROMA 8:10-11

Dahulu kamu hidup dalam kegelapan, tetapi sekarang kamu telah menjadi umat Tuhan, maka kamu hidup dalam cahaya. Itulah sebabnya kamu mesti hidup seperti orang yang hidup dalam cahaya


EFESUS 5:8

Tetapi jika kita hidup dalam cahaya, sebagaimana Allah ada dalam cahaya, maka kita hidup rukun dan darah Yesus, Anak-Nya, membersihkan kita daripada segala dosa. Jika kita berkata bahawa kita tidak berdosa, kita menipu diri sendiri, dan Allah tidak ada di dalam hati. Tetapi jika kita mengakui dosa kita kepada Allah, Dia akan menepati janji-Nya dan melakukan apa yang adil. Dia akan mengampunkan dosa kita dan membersihkan kita daripada segala perbuatan yang salah.


1 YOHANES 1:7-9

Kamu bagaikan cahaya bagi dunia. Kota yang terletak di atas bukit tidak dapat disembunyikan. Tidak seorang pun memasang pelita lalu menaruhnya di bawah pasu, tetapi dia akan meletakkannya di atas kaki pelita supaya memberikan cahaya kepada setiap orang di dalam rumah. Hendaklah cahaya kamu juga bersinar di hadapan orang, supaya mereka melihat perbuatan kamu yang baik, lalu memuji Bapa kamu yang di syurga.”


MATIUS 5:14-16

Cahaya ini bersinar dalam kegelapan, dan kegelapan tidak dapat memadamkannya.


YOHANES 1:5

Muat turun App Alkitab

Dapatkan Alkitab percuma

untuk telefon, tablet,
dan komputer anda


Muat turun App Alkitab

Sukar hendak menumpukan perhatian pada Allah & Firman-Nya. Sebab itulah App Alkitab YouVersion percuma memberikan anda alat untuk mencari hati Allah setiap hari:  dengar Alkitab audio, mulakan Doa, belajar bersama Sahabat, terokai 2,000+ terjemahan Alkitab, dan banyak lagi. Kini, dipasang dalam lebih daripada 400 juta peranti di seluruh dunia!

Muat turun App Alkitab

Pelan Bacaan – Mac 2021

Ayat-ayat Alkitab yang popular – Mac 2021 – Tetapi jika mereka berdoa kepada-ku …

Roh yang diberikan oleh Allah kepada kita tidak menjadikan kita penakut, sebaliknya Roh Allah melengkapi kita dengan kuasa, kasih, dan kekuatan untuk mengawal diri.


2 TIMOTIUS 1:7

Apabila Aku menahan hujan, atau menyuruh belalang memakan habis tanaman, atau mendatangkan wabak kepada umat-Ku, tetapi jika mereka berdoa kepada-Ku lalu bertaubat dan berhenti melakukan perbuatan jahat, maka dari syurga Aku akan mendengarkan mereka, dan mengampunkan dosa mereka, serta menjadikan negeri mereka makmur semula.


2 TAWARIKH 7:13-14

Jangan takut kerana Aku menyertai kamu.Jangan cemas kerana Akulah Allah kamu.Aku akan menguatkan dan menolong kamu;Aku akan melindungi dan menyelamatkan kamu.


YESAYA 41:10

Masuklah ke dalam rumah kamu, hai bangsaku, dan tutuplah pintu. Bersembunyilah seketika, sehingga kemurkaan Allah sudah reda. TUHAN akan datang dari tempat kediaman-Nya di syurga untuk menghukum manusia di bumi kerana dosa mereka. Pembunuhan yang dilakukan secara rahsia di bumi akan terbongkar, dan kubur pun tidak lagi menyembunyikan mereka yang telah dibunuh.


YESAYA 26:20-21

Namun harapanku bangkit kembaliapabila aku teringat akan perkara ini:Kasih TUHAN abadi danrahmat-Nya tidak berkesudahan;selalu baru setiap pagi,sesungguhnya Dia setia!TUHAN sahaja yang aku punyai,oleh itu aku berharap kepada-Nya.


RATAPAN 3:21-24

Berbahagialah orang yang tabah semasa mengalami cubaan. Apabila mereka berjaya mengatasi cubaan itu, mereka akan menerima pahala berupa kehidupan yang sudah dijanjikan oleh Allah kepada orang yang mengasihi-Nya.


YAKOBUS 1:12

Jangan lupa berbuat baik dan saling menolong, kerana perkara itu seperti korban yang menyenangkan hati Allah.


IBRANI 13:16

Orang yang berlindung kepada Yang Maha Tinggi,orang yang tinggal di bawah naungan Yang Maha Kuasa,dapat berkata kepada-Nya,“Engkaulah pembelaku dan pelindungku.Engkaulah Allahku; aku percaya kepada-Mu.”


MAZMUR 91:1-2